Aloitteet 2012-2016
Valtuustoaloite Ei asiakaspalvelumaksujen korotuksille
Someron kaupunginvaltuustolle
Suomen hallitus antoi kunnille mahdollisuuden nostaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelumaksuja 30 % 1.1.2016 alkaen.
Nostopäätöksen valmistelu tapahtui kaikessa hiljaisuudessa ilman lausuntokierrosta.
Terveyskeskuksen avohoidon vuosimaksuun ja käyntimaksuun tulee ensin kansaneläkeindeksin muutoksen mukaisesti 1,74 prosentin korotus ja tämän jälkeen 27,5 prosentin korotus. Samat korotukset koskevat myös muun muassa sairaalan poliklinikkamaksua, päiväkirurgiaa, suun ja hampaiden tutkimusta, sarjassa annettavaa hoitoa, lyhytaikaista laitoshoitoa ja lastensuojelun maksua sekä maksukattoa.
Koska korotus on näin suuri, se vaikuttaa luultavasti ihmisten käyttäytymiseen. Asiakas ei enää hae tarvitsemaansa palvelua, koska hänellä ei yksinkertaisesti ole siihen varaa.
Sosiaali- ja terveysministeriö STM toteaa muistiossaan, että ”korotuksesta aiheutuvat kielteiset vaikutukset korostuvat heikompituloisilla ja paljon palveluita käyttävillä henkilöillä, joilla maksukatto ei kuitenkaan vielä täyty. Vähävaraisempien palvelujen käyttäjien kohdalla korotus saattaisi lisätä tarvetta turvautua toimeentulotukeen”.
Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että tehty korotuspäätös mitätöidään ja asiakaspalvelumaksuja korotetaan vain indeksikorotuksen verran.
9.12.2015 valtuuston hyväksymä talousarvio ei sisällä näitä kohtuuttomia korotuksia.
Somerolla 8.2.2016
Someron kaupunginvaltuutetut
(allekirjoitus ja nimenselvennys)
Kaikki muut ryhmät, paitsi Keskusta allekirjoittivat aloitteen.
Valtuustoaloite Omaishoidontuen riittävät määrärahat
Someron kaupunginvaltuustolle
Somerolla on linjattu omaishoidon tuesta, että sitä maksetaan tarkoitukseen varattujen
määrärahojen puitteissa tietyt kriteerit täyttäville omaishoitajille. Määrärahojen ollessa
riittämättömiä tuki kohdennetaan eniten hoitoa ja huolenpitoa tarvitseville.
Kaupungin kotisivuilla todetaan, että: ”Tällä hetkellä tuen myöntäminen edellyttää
pääsääntöisesti, että omaishoito on erittäin sitovaa ja on vaihtoehto laitoshoidolle,
tehostetulle palveluasumiselle tai vaativalle kotihoidolle.”
Tiedot kesäkuulta kertovat, että omaishoidontuen määrärahat ovat olleet kokonaan loppu
ja näin ollen kriteerit täyttäville omaishoitajille tukea ei ole voitu myöntää. Tämä asettaa
omaishoitajat erittäin epätasa-arvoiseen asemaan. Kyse ei voi olla suurista rahasummista.
Tilanne on erityisen hankala, koska omaishoitajan mm. vapaapäivien pitämisen kannalta
tärkeiden palveluiden saaminen edellyttää sitä, että omaishoitaja on omaishoidontuen
piirissä.
Me allekirjoittajat olemme erittäin huolissamme omaishoitajien jaksamisesta
Somerolla. Tilanne uhkaa monen kohdalla kääntyä siihen, että yhden omaishoidettavan
sijasta pian meillä onkin kaksi hoidettavaa laitoksessa.
Esitämme, että omaishoidontuki ja siihen liittyvät palvelut taataan kaikille kriteerit
täyttäville omaishoitajille, joko huolehtimalla määrärahojen riittävyydestä tai
vaihtoehtoisesti luopumalla määrärahasidonnaisuudesta.
Somerolla 14.9.2015
Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Valtuustoaloite Liikkuva ennakkoäänestyspaikka
Someron kaupunginvaltuustolle
Somerolla muutettiin viime vuonna äänestysaluejakoa siten, että äänestysalueiden ja varsinaisen äänestyspäivän äänestyspaikkojen määrä väheni neljään. Ennakkoäänestyspaikkoja on Somerolla edelleen yksi. Kevään 2015 eduskuntavaalit ovat ensimmäiset, jotka kunnassamme toteutetaan uuden äänestysaluejaon mukaisesti.
Monissa kunnissa – viimeksi mm. naapurikaupungissamme Salossa – on otettu käyttöön liikkuva ennakkoäänestyspaikka. Usein liikkuvana ennakkoäänestyspaikkana käytetään kirjastoautoa. Näin voitaisiin menetellä myös Somerolla. Tämä ”Vaalibussi” kiertäisi eri puolilla kuntaa muutamana ennakkoäänestyspäivänä ennalta ilmoitetun aikataulun mukaisesti.
Ehdotammekin, että Somerolla otetaan seuraavista yleisistä vaaleista alkaen käyttöön liikkuva ennakkoäänestyspaikka.
Somerolla 13.4.2015
Someron kaupunginvaltuuston sosialidemokraattinen ryhmä
Valtuustoaloite Kuntalais.fi palveluun liittymisestä
Someron kaupunginvaltuustolle
Kuntalain 28 pykälän mukaan kunnan asukkaalla on oikeus tehdä kunnalle aloitteita sen toimintaa koskevissa asioissa. Aloitteen tekijälle on ilmoitettava aloitteen johdosta suoritetut toimenpiteet. Valtuuston tietoon on saatettava vähintään kerran vuodessa sen toimivaltaan kuuluvissa asioissa tehdyt aloitteet ja niiden johdosta suoritetut toimenpiteet.
Jos valtuuston toimivaltaan kuuluvassa asiassa aloitteen tekijöinä on vähintään kaksi prosenttia äänioikeutetuista kunnan asukkaista, asia on otettava valtuustossa käsiteltäväksi viimeistään kuuden kuukauden kuluessa asian vireilletulosta.
Oikeusministeriö ylläpitää kuntalaisaloite.fi –palvelua, jonka kautta kuntalaiset voivat tehdä aloitteita kotikuntaansa koskevissa asioissa. Lähes 200 Suomen kuntaa on liittynyt tämän palvelun käyttäjiksi. Somero ei vielä ole mukana kuntalaisaloite.fi –palvelussa.
Palveluun liittyminen ja palvelun käyttö on kunnille maksutonta.
Kuntalaisaloite.fi –palvelu helpottaa kuntalaisaloitteiden tekemistä ja niiden allekirjoittamista ja näin toimii yhtenä väylänä kuntalaisten osallistumisessa.
Esitämmekin, että Someron kaupunki liittyy kuntalaisaloite.fi –palveluun.
Somerolla 13.4.2015
Someron kaupunginvaltuuston sosialidemokraattinen ryhmä
Valtuustoaloite työllisyyspalveluiden parantaminen
Someron kaupunginvaltuustolle
Someron työllisyystilanne on hankala. Työttömyysprosentti oli tammikuussa 13 %. Viime aikoina työttömyysjaksot ovat pidentyneet merkittävästi. Yli vuoden työttömänä olleita Somerolla on noin 150. Myös nuorisotyöttömien määrä on hälyttävä.
Pitkällä aikavälillä Somerolle on saatava työpaikkoja ja yrityksiä määrätietoisella elinkeinopolitiikalla. Lyhyellä aikavälillä meidän on huolehdittava työttömien työkyvyn ylläpitämisestä ja syrjäytymisen ehkäisemisestä.
Kuntien vastuu erityisryhmien työllistymisedellytysten vahvistamista edistävän toiminnan järjestämisestä ja työllistämisestä on kasvanut merkittävästi viime aikoina. Suurin muutos tapahtui vuoden 2015 alusta, jolloin kuntien maksettavaksi tuli työttömyysaikaisesta työmarkkinatuesta 50 % niiden henkilöiden osalta, jotka ovat saaneet työmarkkinatukea työttömyyden perusteella vähintään 300 päivää ja 70 % niiden henkilöiden osalta, jotka ovat saaneet työmarkkinatukea työttömyyden perusteella vähintään 1000 päivää.
Tämä tarkoittaa Someron kaupungille merkittävää lisälaskua vuotuisten sakkomaksujen noustessa arvioiden mukaan jopa puoleen miljoonaan euroon. Kyseistä rahasummaa voidaan pienentää kaupungin aktiivisilla toimenpiteillä. Kaikkien muiden työllisyyden positiivisten vaikutusten lisäksi satsaukset työllistämiseen tuovat siis myös taloudellisia säästöjä. Siksi nyt on perusteltua laittaa rahaa työllistämiseen.
Someron kaupungin palvelut työttömille ovat tällä hetkellä levällään, eikä kokonaisvastuuta niistä ole kunnolla oikein kenelläkään. Työttömyyden hoito on pääsääntöisesti sälytetty sosiaalitoimen kontolle, mutta myös miltei kaikilla muillakin hallintokunnilla on oma roolinsa työllisyyspalveluissa. Lisäksi työllisyyden hoidossa on mukana monia ylikunnallisia ja valtakunnallisia toimijoita, kuten Te-toimistot ja Kela. Meneillään on myös monenlaisia hankkeita, joissa Somero on mukana. Lainsäädäntöön tulivat tämän vuoden alusta alueelliset työvoiman palvelukeskukset, jotka on saatava pystyyn ensi vuoden loppuun mennessä.
Someron kaupungin puolelta puuttuu taho, jolla olisi tämä hajanainen kokonaisuus hallussaan. Siksi palveluita ei tällä hetkellä käytetä tehokkaasti. Myös kaupungin oma palvelukokonaisuus kaipaisi kokonaisvaltaista uudelleenorganisointia. Tämä edellyttää asian hoitamista varten palkattua henkilöresurssia. Asiakkaille pitää kyetä tarjoamaan hänen tarpeisiinsa vastaava palvelukokonaisuus. Työttömien tarpeet ovat hyvin erilaisia.
Suomessa on monia kuntia, jotka ovat panostaneet työllisyyden hoitamiseen hyvin ja saavutetut tulokset ovat lupaavia. Esimerkiksi Liedon hyväksi havaittua mallia monistetaan muihinkin kuntiin. Liedon mallissa on keskiössä eri toimijoiden hyvin organisoitu ja päämäärätietoinen yhteistyö.
Somerolla tulee nopealla tahdilla lähteä puuttumaan työllisyyshaasteeseen soveltamalla esimerkiksi Liedon mallia. Tämä vaatii pientä henkilöresurssia. Nopeana toimenpiteenä tulisi harkita työpajaohjaajan rekrytoimista, jotta kuntouttavan työtoiminnan määrää voitaisiin lisätä.
Esitämme että
kaupunginhallitus ryhtyy välittömästi toimiin Someron kaupungin työllisyyspalvelujen parantamiseksi ja niiden kokonaisuuden koordinoimiseksi. Tämä edellyttää
1. tarvittavan henkilöstöresurssin rekrytoimista (työllisyyskoordinaattori(t) sekä pajaohjaaja),
2. viranhaltijoista koostuvan koordinaatioryhmän perustamista ja
3. Someron kaupungille on nopealla aikataululla laadittava konkreettinen työllistämisen toimenpideohjelma.
Lisäksi sosialidemokraattinen valtuustoryhmä edellyttää asiaan liittyen, että sen aiempaan valtuustoaloitteeseen koskien nuorisotakuuta, vastataan viipymättä.
13.4.2015
Someron kaupungin sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Valtuustoaloite kunnan henkilöstön koulutus- ja oppisopimussuunnitelman laatimisesta
Someron kaupunginvaltuustolle
Kaupungin organisaatiossa on ollut kirjavia käytäntöjä henkilöstön mahdollisuuksissa päästä koulutuksiin. Kaupungille on ollut jo useita vuosia laadittavana henkilöstösuunnitelma. Henkilöstön kouluttaminen on merkittävä osa kaupungin henkilöstöpolitiikkaa.
Voimassa olevan lain mukaan työnantajalla on oikeus koulutuskorvaukseen enintään kolmelta koulutuspäivältä vuodessa työntekijää kohden. Edellytyksenä korvauksen saamiselle on voimassa oleva koulutussuunnitelma.
Kaupungille tuleekin laatia koulutussuunnitelma osana henkilöstösuunnitelmaa. Koulutussuunnitelmassa tulee huomioida erityisesti:
1) henkilöstön tasapuolinen, yhtenäisiin sääntöihin perustuva kohtelu
2) kaupungin tarpeisiin vastaaminen osaamista kehittämällä, eli rajallisten resurssien suuntaaminen niin, että niillä pystytään vastaamaan kaupungin osaamistarpeisiin eri toimialoilla
3) työntekijöiden tavoitteellinen ammatillisen osaamisen ylläpitäminen ja edistäminen
Osana koulutussuunnitelmaa tulee tehdä kaupungille ohjelma oppisopimuskoulutuksen hyödyntämisestä. Osaan työtehtävistä on hankala rekrytoida työntekijöitä. Eräissä kaupungin avaintoimintaan kuuluvissa tehtävissä osaaminen on tällä hetkellä erittäin kapeaa, jolloin esimerkiksi yhden ihmisen sairastuminen saa koko yksikön jumiin.
Suunnitelmassa tulee kartoittaa alat ja työtehtävät, joille on luontevaa kouluttaa eläköityvän ihmisen tilalle jatkaja oppisopimusta hyödyntäen. Turhat esteet oppisopimuksen käyttämiseltä tulee poistaa. Oppisopimuksen on johdettava aina pysyvään työsuhteeseen.
Esitämme että
Someron kaupungille laaditaan osana henkilöstösuunnitelmaa koko henkilöstöä koskeva koulutussuunnitelma, johon sisällytetään ohjelma oppisopimuskoulutuksen hyödyntämisestä.
10.12.2014
Someron kaupungin sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Valtuustoaloite prosentti taiteeseen
Prosenttiperiaatteella tarkoitetaan sitä, että yksi prosentti rakentamishankkeen kustannuksista käytetään taiteen hankkimiseen. Ajatuksena on, että taidehankinnat otettaisiin rakennusten ja niiden ympäristön suunnitteluun jo varhaisessa vaiheessa.
Kun rakennusten ja tilojen erityispiirteet korostuvat, koetaan niissä eläminen, oleminen ja toimiminen mieluisaksi. Taide luo identiteettiä ja taidehankinnat kertovat myös tilaajan kulttuurimyönteisestä asenteesta.
Taidehankintoihin on saatavissa tukea mm. Taiteen edistämiskeskukselta.
Esitämme, että Someron kaupunki noudattaa Kiiruun koulun rakentamishankkeessa prosenttiperiaatetta. Lisäksi esitämme, että taidehankinnoissa painotetaan paikallisia ja alueen taiteilijoita.
Somerolla 29.9.2014
Sosialidemokraattiset valtuutetut
Antti Kotti
Sirkka-Liisa Leppälä
Valtuustoaloite sisäilmatyöryhmän perustaminen.
Viime vuosina on Someron kaupungin kiinteistöissä ilmaantunut enenevässä määrin sisäilmaongelmia. Välttääksemme tulevaisuudessa laajamittaisten sisäilmaongelmien syntymistä, on ryhdyttävä tarvittaviin ja asianmukaisiin toimenpiteisiin.
Työterveyslaitos on laatinut valmiin ja selkeän toimintamallin sisäilmaongelmien ratkaisemiseksi.
Myös Kuntaliitto on kannustanut kuntia perustamaan sisäilmatyöryhmiä ratkaisemaan sisäilmaongelmia kuntien palvelukäytössä olevien kiinteistöjen osalta.
SDP:n valtuustoryhmä esittää, että Someron kaupunkiin perustetaan sisäilmatyöryhmä, jonka tehtävänä on selvittää ja tutkia millaisia, mahdollisia sisäilmaongelmia kiinteistöissä on jo tällä hetkellä ja mitä tulevaisuudessa saattaa tulla eteen.
Perustettava ryhmä vastaisi keskitetysti kaikkeen sisäilmaan liittyviin tehtäviin, kysymyksiin, tiedottamiseen ja tekisi tarvittavat toimenpide-esitykset.
Sisäilmatyöryhmässä tulisi olla edustus kaupungin virkamiesjohdosta, ympäristöterveys- ja työterveyshuollosta, työsuojelusta, tilahallinnosta, luottamushenkilöstöstä ja tarvittaessa ryhmän tulisi käyttää ulkopuolisia asiantuntijoita.
11.12.2013
Someron kaupunginvaltuuston sosialidemokraattinen ryhmä
Aloitteen allekirjoittivat myös Vasemmistoliiton ja Vihreitten valtuustoryhmät
Valtuustoaloite/Yhteispalvelupiste Somerolle
Someron kaupunginvaltuustolle
Somerolta ovat viime vuosina lähteneet valtionpalvelut yksi toisensa jälkeen. Sosialidemokraatit pitävät kehitystä huolestuttavana ja edellyttävät, että kaupunki tekee voitavansa palvelujen pitämiseksi paikkakunnalla.
Somero ei ole yksin ongelman kanssa. Palvelujen keskittyminen on itse asiassa varsin yleinen kehityssuunta koko maassa. Maan hallitus onkin tarttunut ongelmaan ja lähtenyt luomaan koko maahan kattavaa yhteispalvelupisteiden verkkoa.
Yhteispalvelu on tapa tarjota julkishallinnon ja muita palveluja keskitetysti yhdestä paikasta. Kunnan ja valtion palveluntuottajien yhteistyöllä voidaan turvata monipuoliset ja laadukkaat palvelut niin haja-asutusalueilla kuin taajamissa. Suomessa on tällä hetkellä lähes 200 Yhteispalvelupistettä.
Yhteispalvelun kehittämisen tavoitteena on, että asiakas saa koko julkisen hallinnon asiakaspalvelun samasta paikasta yhden luukun periaatteella, jolloin yksi viranomainen vastaa koko julkisen hallinnon asiakaspalvelusta.
Yhteispalvelupisteissä työskentelevät palveluneuvojat hoitavat lähinnä asioiden vireillepanoon ja neuvontaan liittyviä asiakaspalvelutehtäviä, päätökset tehdään kunkin hallinnonalan asiantuntijavirastoissa. Yhteispalvelun keskisimmät toimijat ovat kunnat, Kela, poliisilaitokset, maistraatit sekä työ- ja elinkeinohallinto sekä verohallinto.
Yhteispalvelupisteen perustamisen myötä Somerolle olisi mahdollista saada jossain määrin palautettua jo paikkakunnalta vietyjä palveluja.
SDP:n valtuustoryhmä esittää, että Someron kaupunki ottaa aktiivisen roolin yhteispalvelupisteen saamiseksi paikkakunnalle.
1.10.2012
Someron kaupungin sosialidemokraattinen ryhmä
Valtuustoaloite/lukiolaisten koulukyydeistä
Someron kaupunginvaltuustolle
Someron lukion säilyminen on paikkakunnan kannalta erittäin tärkeää. Oppilasmäärien vähentyessä nopealla tahdilla lukion säilyminen ei ole enää itsestäänselvyys.
Kosken lukio on herättänyt julkisuudessa huomiota viime aikoina sillä, että he ovat onnistuneet houkuttelemaan opiskelijoita myös lähikunnista. Koskella on satsattu kovasti etenkin koulukyyteihin, jotka mainitaankin tärkeimpänä syynä esimerkiksi Ypäjältä Koskelle tulevien kohdalla.
Esitämmekin, että Somerolla
1) taataan jatkossakin joustavilla koulukuljetuksilla kaikille paikkakunnan nuorille mahdollisuus käydä omaa lukiota ja
2) selvitetään mahdollisuudet ja hintalappu toimintamallille, jossa omaan lukioon kuljetettaisiin joustavasti kaupungin toimesta opiskelijoita myös kunnan rajojen ulkopuolelta.
Somerolla 1.10.2012
Someron kaupunginvaltuuston sosialidemokraattinen ryhmä
Valtuustoaloite/ Nuorisvaltuuston edustajien osallistuminen lautakuntien kokouksiin
Someron kaupunginvaltuustolle
Someron kaupungin sivistyslautakunta käsitteli kokouksessaan 8.5.2012 Someron nuorisovaltuuston aloitetta siitä, että nuorisovaltuuston jäsenille annettaisiin läsnäolo- ja puheoikeus sivistyslautakunnan kokouksissa. Lautakunta päätti äänin 6-4, että läsnäolo- ja puheoikeutta ei myönnetty.
Nuorisovaltuusto toimii lautakunnille arvokkaana yhteistyökumppanina. Keskeinen edellytys toimivalle yhteistyölle on, että tieto kulkee molempiin suuntiin. Tämä varmistetaan parhaiten sillä, että lautakuntien kokouksiin osallistuu edustaja nuorisovaltuustosta, joka toisaalta tuo terveiset nuorisovaltuustolta lautakunnalle ja toisaalta kerää tietoa voidakseen tuoda myös lautakunnan asioita keskusteltavaksi nuorisovaltuuston kokouksissa.
Nuorisolaki lähtee siitä, että nuoria on kuultava heitä koskevassa päätöksenteossa. Nuorisovaltuusto on luonnollinen nuoria edustava taho tämän tavoitteen toteuttamiseksi. Nuorisovaltuuston roolia tulee vahvistaa ja kehittää Somerolla. Esimerkiksi Salossa on paljon hyviä kokemuksia nuorisovaltuuston antamasta panoksesta kunnalliseen päätöksentekoon.
Someron kaupunginvaltuuston sosialidemokraattinen valtuustoryhmä ei näe mitään estettä sille, että lautakuntien kokouksissa olisi läsnä nuorisovaltuuston keskuudestaan valitsema edustaja. Päinvastoin sosialidemokraatit pitävät erittäin positiivisena nuorten kiinnostusta kunnallista päätöksentekoa kohtaan.
Edellä mainitun johdosta esitämme, että kaikkiin Someron lautakuntiin (tarkastuslautakuntaa lukuun ottamatta) myönnetään läsnäolo- ja puheoikeus nuorisovaltuuston keskuudestaan valitsemalle edustajalle.
Somerolla 25.6.2012
Someron kaupunginvaltuuston sosialidemokraattinen ryhmä
Valtuustoaloite/ Tyhy-toiminnan kehittäminen
Someron kaupunginvaltuustolle
Kaupungin henkilöstö on tärkeä voimavara, jonka hyvinvointi on tärkeää kaupungin palveluiden toimivuuden ja talouden kannalta.
Someron kaupungin henkilöstön työhyvinvointia ylläpitävään toimintaan (TYHY) on varattu vuosittainen määräraha. Vuoden 2011 tilinpäätöksen mukaan Tyhy-toimintaan varatuista 50 000 eurosta käytettiin vajaat puolet.
Tyhy-toiminta käsittää henkilöstön liikunnallisten mahdollisuuksien ja virkistäytymisen lisäksi työn suunnittelua ja organisointia sekä erilaisia panostuksia työssä jaksamiseen.
Tyhy-toiminnan käytännöt vaihtelevat kaupungin organisaation sisällä varsin paljon. Osa pääsee virkistäytymistapahtumiin työajalla, osa ei. Valitettavasti on myös niitä, jotka eivät pääse osallistumaan työnantajan järjestämään virkistäytymiseen lainkaan, vaikkapa oman terveydentilansa tähden.
Someron kaupungin henkilöstöraportin mukaan Tyhy-toimintaa koordinoi kaupungin johtoryhmä. Myös työsuojelutoimikunnalla on roolinsa Tyhy-toiminnan järjestämisessä.
SDP:n valtuustoryhmä esittää, että Tyhy-toiminnan koordinointia selkeytetään ja se siirretään kokonaisuudessaan työsuojelutoimikunnalle. Tällöin mukana Tyhy-toiminnan järjestämisestä päättämässä on myös työterveyslääkäri.
Lisäksi valtuustoryhmä edellyttää, että henkilöstöä kohdellaan tasavertaisesti Tyhy-toiminnassa yksiköstä riippumatta ja että Tyhy-rahojen käyttöä kehitetään niin, että valtuuston määräämä resurssi tulee jatkossa käytettyä kokonaisuudessaan kaupungin henkilöstön hyväksi.
Somerolla 25.6.2012
Someron kaupunginvaltuuston sosialidemokraattinen ryhmä
Valtuustoaloite/ Nuorten yhteiskuntatakuu-työryhmän perustaminen
Someron kaupunginvaltuustolle
Työttömyys on vakava ongelma myös Somerolla. Meillä on viimeisten tietojen mukaan 367 työtöntä työnhakijaa.
Onneksi tilanteeseen on kehitetty monia lääkkeitä. Somerolla toimii työpaja, jolle on räätälöity uudet toimitilat. Tämän myötä mahdollistuvat myös koulutustoiminnan eri muotojen käyttöön ottaminen. Työpajatyöhön onkin sisällytettävä työn lisäksi kuntouttavaa toimintaa lähtien elämänhallinnallisesta koulutussisällöstä.
Nuorten työttömyyden hoidossa keskeinen tuore työkalu on etsivä nuorisotyö, joka Somerolla on nuorisotyöntekijöiden harteilla. Tämä on kuitenkin keskeinen elementti syrjäytyneiden tai vakavan syrjäytymisuhan alla olevien nuorten löytämiseksi takaisin elämän syrjään kiinni. Siksi etsivään nuorisotyöhön tulisi panostaa Somerolla lisää.
Maan hallituksen ohjelmassa nuorisotakuu on yksi kärkihankkeista. Hanke toteutetaan
ensi vuoden alusta. Yhteiskuntatakuu takaa jokaiselle alle 25-vuotiaalle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi joutumisesta. Yhteiskuntatakuu tuo osaltaan velvoitteita myös kunnille.
SDP:n valtuustoryhmä esittää, että Somerolle perustetaan laajapohjainen nuorten
yhteiskuntatakuun toteuttamista edistävä ja työllisyyttä kaikin keinoin edistävä työryhmä, jolle annettaisiin tehtäväksi pohtia ja kehittää kaupungin erilaisten työllistämiseen tähtäävien keinojen ja mahdollisuuksien toiminnan kokonaisuutta.
Somerolla 25.6.2012
Valtuustoaloite toimialjohtajien osallistumisesta valtuuston kokouksiin
Someron kaupunginvaltuustolle
Valtuusto on kuntalain mukaan ylintä päätösvaltaa käyttävä elin kunnassa. Se hyväksyy ja vahvistaa mm. talousarvioesitykset, investointihankkeet, lisämäärärahat, kaavoitukset ja linjaa strategiat.
Päätöksenteon tueksi olisi hyvä, jos toimialajohtajat osallistuisivat valtuuston kokouksiin. Kokouksissa he toimisivat oman erikoisalansa asioiden esittelyssä asiantuntijoina sekä tarvittaessa vastaisivat valtuutettujen esittämiin kysymyksiin. Näin päätöksenteon pohjaksi olisi saatavissa tuoretta tietoa. Lisäksi näin pystyttäisiin lisäämään valtuutettujen ja virkamiesten välistä suoraa vuoropuhelua.
Tiedon saamiseksi olisi myös hyvä järjestää valtuuston kyselytunteja. Niissä valtuutetulla olisi oikeus esittää kaupunginjohtajalle ja muille johtaville viranhaltijoille vastattavaksi lyhyitä enintään kahden minuutin pituisia, kulloinkin yhteen asiaan kohdistuvia kysymyksiä kaupungin hallinnon ja talouden hoitoa koskevista asioista.
Valtuuston kyselytunti on kirjattu jo voimassaolevaan valtuuston työjärjestykseen, mutta sitä ei ole otettu käyttöön. Kyselytunteja voitaisiin järjestää vaikkapa joka toisen valtuuston kokouksen yhteydessä kuitenkin vähintään kolme kertaa vuodessa.
Edellä mainitun johdosta esitämme,
1) että toimialajohtajat osallistuisivat kaikkiin Someron kaupunginvaltuuston kokouksiin ja,
2) että Somerolla otetaan käyttöön säännöllinen kaupunginvaltuuston kyselytunti.
Somerolla 27.2.2012
Someron kaupunginvaltuuston sosialidemokraattinen ryhmä